måndag 22 juni 2009

Gårdagskvällen väckte mycket tankar.

Igår satt jag och bläddrade i mina fotoalbum eftersom sonen fyller 40 år på fredag. Att bläddra i album är lite som att förflyttas i tid och rum och det väcker mycket tankar.

Min mamma var med på många kort från min sons barndom. Jag kom då att tänka på hur det var när min mor gick bort.

Jag arbetate väldigt mycket just då. Jobbade övertid varje kväll, pendlade 12 mil per dag med buss och yngsta dottern var sjuk. Det var en fruktansvärd pressad tid med alla dotterns olika kontakter, läkare, kuratorer m.m.

Min mor låg på sjukhuset och jag försökte hinna med att träffa henne så ofta det bara gick. Ibland orkade jag inte, då ville jag bara hem och sista kvällen hon levde, det var en sådan kväll. Jag var så trött, så trött. Då ringer min mamma och säger: -"Ja, ja vill du inte komma i kväll så..." Jag packade ihop på jobbet och åkte upp till mamma och sa
till henne att det är ju inte det att jag inte vill komma utan att jag bara blir så trött ibland.
Dagen efter var min mamma död. Tänk om jag inte åkt dit den kvällen...

Om den dagen och den stunden vet vi intet...så lev, här och nu! Förvalta denna dag bra och njut av det den bär i sitt sköte.

Inga kommentarer: