måndag 12 januari 2009

Fenixmona klär inte ut sig längre!

Nej, den tiden är förbi! Fast jag tror ändå att jag var 16 år sista gången jag gick runt i husen som knutgubbe. Idag har vi ju 20:de Knut som alla vet och julen kastas ut!

Knutgubbe är en svensk sed förknippad med tjugondag Knut. Seden finns i flera varianter. En som förekom i sydligaste Sverige är att ställa knutgubben i form av en halmdocka utanför dörren till någon som sedan skickar den vidare till någon annan.

På några orter i Sverige klär barn och ungdomar själva ut sig till knutgubbar som bjuds på godis i de olika hus de besöker.

Ute vid kusten i mitt lilla Väjern i Sotenäs kommun, där gick man utklädd på kvällen från hus till hus och tiggde godis. Tror emellertid att seden håller på att helt dö ut och det är ju egentligen lite tråkigt.

Nu har jag greppat paraplyt och skall snart ge mig iväg för ännu en trevlig arbetsdag! För arbete befrämjar välstånd och hälsa sägs det...fast jag är inte så övertygad om detta. Ha en fin dag alla och tag gärna en runda som knutgubbe och bevara de gamla svenska tradionerna!

Inga kommentarer: