Kanske har ni läst denna innan men den är väl värd att ta till sig igen. Vi är verkligen lyckligt lottade, ta vara på dig dag, ta vara på de du möter under denna dag.
OM HELA VÄRLDEN REDUCERADES TILL EN BY! Om hela världen reducerades till en by med 100 invånare och alla proportioner bibehölls så bestod byn av:
57 asiater
21 européer
14 amerikaner (från Nord- och Sydamerika)
8 afrikaner
52 var kvinnor, 48 män
70 ickekristna, 30 kristna
89 heterosexuella, 11 homosexuella
6 personer skulle inneha och nyttja 59 % av alla gemensamma tillgångar. Dessa 6 personer skulle vara amerikaner.
80 hade otillräckliga boendeförhållanden
70 var analfabeter
50 var undernärda, 1 döende, 2 föddes och 1 hade en PC.
1 och bara en har en akademisk examen.
Om man betraktar världen på detta sätt så påvisas nödvändigheten av samhörighet, förståelse, acceptans och utbildning för alla.
Om Du idag vaknade frisk, så är Du lyckligare lottad än 1 miljon människor som inte kommer att leva nästa vecka.
Om Du aldrig har upplevt ett krig, aldrig upplevt hunger, fångenskapens, ensamhet eller dödskampens smärta, så är Du lyckligare lottad än 500 miljoner människor här på jorden. Om det finns mat i Ditt kylskåp, om Du har ett jobb, om Du har tak över huvudet och en säng att sova i, då är Du rikare än 75 % av innevånarna på jorden. Har Du ett konto på en bank, lite pengar i börsen och småslantar i en ask, då tillhör Du de rikaste 8 % av jordens innevånare. Carpe Diem! Säger allas er Fenixmona.
måndag 7 januari 2008
Är du rik! Kolla!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar