lördag 15 december 2007

Växthuseffekt på människans åldrande...

Under frukosten slog det mig plötsligt en tanke! Hur har egentligen människan förändrats under en relativt kort period. Jag kommer ihåg mina mor och farföräldrar som var gamla när de fyllde 50 år. Då fick männen den åtråvärda silverkäppen...En människa idag är fortfarande i sina bästa år vid 50, ingen skulle väl komma på tanken att ge dem en kryckkäpp!? Människans ålder har förändrats väldigt mycket. Kreativiteten och livskvalitén hänger med långt upp i åldrarna. Förr var riktmärket för vuxenåldern adolecensen (sista fasen av puberteten) som inföll vid 25 år, den är idag framflyttad och beräknas infalla först vid 30 års ålder. Vad har hänt med människan? Är det en positiv eller negativ effekt? Är detta också en del av växthuseffekten som egentligen skall bromsas? Hjälp mig reda ut detta den som kan, för bara tankarna förhindra min egen kreativa förmåga.

Inga kommentarer: