torsdag 28 augusti 2008

Liv och död

Livet är ingen självklarhet som så många tycks tro. Livet har vi alla bara till låns och det lånet kan tas bort utan uppsägning. Ingen av oss vet vad morgondagen bär i sitt sköte. Detta var tankar som ofta dök upp i mitt huvud under min smålandsresa.

Döden var förr en mer naturlig del av livet och människorna sökte ofta kraft och förståelse genom kristendomen. Även i den allra fattigaste stugan brukade det finnas en bibel.

Människorna är sedan länge borta från Klasastugan men på gården finns ändå liv.

Vi hälsade på de små kycklingarna som bodde här med sin mamma och

här bodde också grisen Beda, som var en mycket social och vänlig gris. Nu är det dax för mig att åka iväg till jobet strax men i kväll skall jag visa det sista från Klasatorpet och även det riktiga Korpemoen som ju egentligen var Karl Oskars och Kristinas tänkta hem.

Ha en fin dag nu alla och betänk det jag skrev i min inledning. Var tacksam för dagen idag och de dagar som dina kära får finnas med.

Inga kommentarer: