torsdag 28 augusti 2008

Fenixmonas Bosse i gungan!

Ja, nu har ni fått reda på hur denna gamla, på sin tid säkert, genialiska, korvmaskin fungerade. Som jag sa i början av rundvandringen på Klasatorpet så var det detta torp som var Karl Oskars och Kristinas hemvist i filmen Utvandrarna.

Här hänger också Kristinas gunga kvar i uthuset där den provgungades av Bosse.

Om detta är Kristinas Astrakanäpple vågar jag inte uttala mig om, men äpple är det förvisso.

Det riktiga, verkliga Korpamoen är emellertid detta torp, som låg djupt inne i den småländska skogen.

Förklaringen till namnet kan ni läsa här. Vilhelm Moberg själv ansåg att vilket litet torp som helst vid den tiden kunde ha varit Korpamoen.

Tyvärr fick vi aldrig sett detta torp från insidan då det inte var öppet då vi var där. Med detta önskar jag nu alla en god natt! En natt som förhoppningsvis botar min huvudvärk.

Inga kommentarer: